Hari Pertama Kehidupan Baru

Monday 7 April 2014

Assalamualaikum. Hai semua..

Harini dah start jadi surirumah sepenuh masa. Means dah duk sekali dengan en.suami. Alhamdulillah.. setakat ni saya masih ok lagi la. Masih barukan. Harini en.suami dah start kerja balik. So tugas saya kat umah adalah mengemas apa yang patut. Seronok sebenarnya hidup selepas kawin ni. Nak-nak bila berdikari.

Mulanya saya terfikir juga, mampu ke tak nak tempuh ni. Haha..!! even dah nak masuk 26tahun hidup ni, terfikir mampu ke x kan. Ala, kehidupan tu macam biasa je. Cuma kita la yang nak kena pandai handle.. betul tak??

Saya start berpisah dengan keluarga di Ipoh hari sabtu haritu.. ceh!! Gaya macam berpisah jauh sangat je kan? Haha..!! hari sabtu tu bergerak ke Melaka dulu. En.suami nak cari barang keperluan kat sana. Singgah Mydin & Tesco. Sebak tau nak pisah kedudukan ni. Maklumlah,tak pernah duk luar. Ehh,bukan bermakna kita anak manja tau. Cuma kekok la sikit sebenarnya. Nasib laaa boleh tahan airmata ni. Kalau tak, entah laa..

*keadaan malam tadi*

Masa cari barang tu terfikir juga, macam ni la gayanya nak beli itu ini dengan keadaan umah kosong. Means baru nak masuk. Beli itu dan ini, tapi masih tak cukup. Hari ahad sambung lagi cari barang. Sampai ke malam dibuatnya. Last-last urusan tuk semalam selesai jam 2pagi. Hambekkk.. dah la pagi ni en.suami nak kena masuk duty. Sabar ye en.suami.. kita kan baru pindah. Hehehe..!!

Harini dok mengemas mana yang mampu. Penatnya Allah je yang tahu. Hope baby kat dalam ni pun dok main diam2 dalam tu ye.. mama awak banyak kerja. Hehe..!!
Harini dapurku belum berasap. Kisahnya gas belum beli. Harap masak nasi, tunggu en.suami hantarkan lauk aje la nanti..

Erm.. apa lagi nak cerita eh.. haa, masuk umah baru ni bagi saya seronok juga. Sebab ada peluang nak menghias walaupun saya bukanlah terror pun. Janji terkemas, sedap mata memandang, ok la kan? Ye dok?? Alhamdulillah umah yang saya dapat ni selesa. Selesa sangat. Ruang tamu besar, bilik pun ada 3 nampak besar, ada 2 bilik air. 1 dalam bilik, 1 luar bilik. Tapi bagi saya ruang dapur yang best. Haha!!..

Sebab best nak turunkan skill yang ada. Haha..!! harap2 la nanti en.suami makan apa yang saya ‘try & error’ kan tu.. :P
Erm, bab jiran..setakat ni tak jumpa lagi jiran depan umah, kanan umah ngan depan kanan tu. Semua tutup pintu. Tak sure la dorang takde kat sini ke apa. Tak kisah la nak bertegur ke tak. Hope semuanya ok la..

Saya dok umah kaurters tingkat 4!!.. fuhh, mencabar betul dibuatnya dengan nak angkut barang.. ehhh, bukan saya yang angkut. Tapi en.suami ngan pertolongan kawan2 dia la. Saya masa naik jinjit kiri kanan pun dah mengah. Ni kan pula dorang yang turun naik banyak kali. Saya tengok en.suami semalam sampai basah kuyup dek peluh. Sian dia.. saya nak tolong tak mampu. Lagipun dia tak bagi saya turun naik takut jadi pape kat baby.

Erm.. apa lagi eh nak cite?? Haa, saya dok kat kaurters ni Alhamdulillah dekat ngan surau.. eh, surau ke masjid kat bawah ni. Subuh tadi sangatlah jelas dengar azan. Ya Allah, beruntungnya rasa. Cuma saya kan tido lewat, bangun pun malas2 je. Ngan nak buat air tuk en.suami, last2 sedar dah kul 7 lebih.. gulppp..!! hari first dok sini dah tertinggal subuh. Hope esok dapat terjaga awal..

La ni (dah nak masuk zuhur) dengar dengan jelas ada yang mengaji.. so tak perlu risau dengan keadaan time solat. Senang nak tahu bila masuk waktu. Cuma nanti nak tunaikan ke tak, tu je.. insyaAllah selagi saya mampu, saya akan laksanakan mana2 yang saya dah terskip2 sebelum ni..

Erm.. apa lagi eh?? Haaa, harini juga hari pertama saya dapat tengok en.suami sendiri smart berpakaian tugas tentera dia. Senyum dalam diam je la. Hehehe!.. maklumlah, sebelum ni dah niat, nak sangat tengok dia bersiap tuk kuar bertugas. Semalam pun dah start tugas meng’iron’kan baju kerja dia.. erm.. syukur dapat buat lepas 5bulan kawin ni..

erm.. apa lagi eh.. nanti saya draft siap2 siap, pastu tempek kat sini. maklum la sekarang internet dah terhad.. huhuhuk!.. nasib ada internet en.suami.. 

*entry ditaip awal, publish lambat.. :P



19 comments

  1. Assalamualaikum mimie, alhamdullilah. semoga semuanya berjalan dengan lancar ye. hehe jangan buat kerja berat2 sangat tau. hehe jaga diri ~~~

    ReplyDelete
  2. suami istri bhgia slmnya..AMIN^^

    ReplyDelete
  3. hehe.. selamat menikmati alam rumah tangga... hehe... memang best sgt2 mimie... sy dh 3 tahun khwin, rasa mcm bru semlam je khwin acaner tu... hihi... sy juga pnh alami apa yg awk alami... cuma masa tu sy blum prgnant dan cuma kuarters tgkt 3... wktu umur prgnant mcm awk tu, sy terpksa berjauhan dgn suami sbb dpt tawaran guru... sekejap je la dapat kecapi hidup gtu... lepas sebulan berjauhan, kembali bersatu... haishh... meruntun air mata klau nak citer... hihi...

    ReplyDelete
  4. Alhamdulillah...slow2 lama2 akan biasakan diri.enjoy hidup as husband n wife di rumah sendiri...nikmat...kadang2 kite pun rindu saat2 dulu masuk rumah baru sama2 kemas plan deko2.sekarang deko2, kemas2 rumah abah la pulak since balik kg...

    ReplyDelete
  5. wahhhh dah pindah rumah baru ye mimi, selamat menjalankan tanggungjawab ye dear :) jangan nangis ok heheh

    ReplyDelete
  6. assalamualaikum mimie...lama ni xkabar berita...windu nk bca entry dr u tau...hihiii...waa...best kn dpt tengok en. suami bersiap g kja...nmpk segak dan smart kn...hehee...semoga bahagia hingga ke jannah...take care tau...

    ReplyDelete
  7. sy msa mula2 pindah pun sedih nk berjauhan dgn fmly..pdhal bkn jauh sgt pun n mmg dr skolah mnengah lg dh duduk asrama..duduk berdua ni la bru knal sbnr2nya perangai masing2..n nk mnja2 pun xsegan..hehe..

    ReplyDelete
  8. dah masuk fasa baru . jauh drp keluarga . apa pun yg berlaku , kena ikhtiar selesaikan sendiri selagi boleh .

    ReplyDelete
  9. Hope semuanya selamat mimi...take care baby...first time dok rumah baru mmg teruja...

    ReplyDelete
  10. alhamdulillah..bersama jgk mimie akhirnya..:)

    ReplyDelete
  11. alhamdulillah mesti seronok berada di samping suami..nnt lama2 ok la tu berjauhan dgn kluarga..mcm lya memang dah trbiasa hidup sndiri

    ReplyDelete
  12. bestnya dapat hias rumah sendiri.. bleh buat apa kita suka ;)

    ReplyDelete
  13. yeay.
    akhirnya dpt laksanakan tugas sbgai isteri kan.. smga kehidupan di sana bertambah baik lepas ni.
    alhamdulillah.sronokkan dpt rumah dkt surau..

    ReplyDelete
  14. mmg seronok dpt hidup dlm keadaan baru.. lagi2 baru brkawin dan ada life sendiri..

    ReplyDelete
  15. mimi.. nak tahu (mimi tak nak tahu pun kita nak bagitahu.. hahah)

    awal2 dulu, tiap kali masak, nak hidang makanan macam nebes je, sedap ke, malunya... dah macam orang tak pernah masuk dapur rasanya,
    kalau buat air lagilah, rasa air berkali2, aduhai... kadang2 sampai la ni masih ada lagi sindrom2 itu, walhal next month dah nak masuk 1 tahun dah nikah

    wah!!! cepatnya masa berlalu, nak masuk setahun dah... huhuuh..

    ReplyDelete
  16. Pindah dh ea....alhamdulillah dpt duduk dgn suami. ..all the best dgn dunia baru :)

    ReplyDelete